استانبول

تور ترکیه

استانبول

تور ترکیه

ساکنین اولیه ایران قبل از آریایی ها چه کسانی بودند؟

ساکنین اولیه ایران قبل از آریایی ها چه کسانی بودند؟

 اگر به تاریخ علاقه داشته باشید؛ پس حتما این سوال برایتان پیش آمده که قبل از ورود آریایی ها به ایران، چه کسانی در آنجا ساکن بودند. با آژانس چهار فصل همراه باشید تا شما را با ساکنین اولیه ایران قبل از ورود آریایی ها آشنا کنیم. ساکنین اولیه که در ایران زندگی می کردند، بسیار پیشرفته و متمدن بودند. البته تا به امروز باستان شناسان، نتوانسته اند اطلاعاتی زیادی را به دست بیاورند ولی با این حال همین اطلاعات اندک هم برای شناخت آنها کافی می باشد. آریایی ها با ورود به ایران، مردم این سرزمین را کم کم به زیر سلطه خود درآوردند. در ادامه این اقوام را به شما معرفی می کنیم. آفر تور آنتالیا

ساکنین اولیه ایران قبل از آریایی ها چه کسانی بودند؟

عیلامیان | Elamtu

عیلامی ها در جنوب غربی ایران زندگی می کردند و دارای شهر و تمدنی بسیار بزرگ بودند. این قوم از ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد تا هزاره نخست پیش از میلاد در منطقه وسیعی از ایران ساکن بودند. البته عیلامی ها، خود را با نام دیگری (هَلتَمتی) صدا می زدند. هم چنین نام عیلام (هیلام یا ایلام) در کتیبه های پارسی- هخامنشی دیده می شود. به علاوه همین قوم، شهر شوشا را برپا داشتند و به پادشاهان هخامنشی خط آموختند. جنگ های بسیاری بین این قوم، با اقوام بین النهرین یعنی بابلی ها، آشوریان و سومری ها صورت گرفت. در نهایت این قوم توسط آشوربانیپال شکست خوردند و ضعیف شدند.

ساکنین اولیه ایران قبل از آریایی ها چه کسانی بودند؟

قلمروی اصلی این قوم، در قسمت هایی از فارس، لرستان و بختیاری، بوشهر و استان خوزستان امروزی است. این اقوام در حدود سال ۵۳۸ قبل از میلاد به تابعیت هخامنشیان در آمدند و در نهایت با کاشی ها و پارسیان در آمیختند. دانشمندان در مورد  نژاد اصلی عیلامی ها، نظریه های متفاوتی دارند. عده ای معتقدند که عیلامی ها در ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد از دره سند و با قایق وارد این منطقه شدند و عده ای نیز می گویند که این قوم از پاکستان به این ناحیه کوچ کرده اند. تصویری که مشاهده می کنید، سنگ نگاره ای از زنی عیلامی با ندیمه اش می باشد. قیمت تور آنتالیا

کاششوها یا کاسی ها | Kassite

ساکنین اولیه ایران قبل از آریایی ها چه کسانی بودند؟

کاششو ها یا کاسی ها در مناطقی همچون لرستان، کردستان و بخشی از ایلام زندگی می کردند. این قوم، آثار هنری بسیار زیبایی را از خود به جای گذاشته اند. تحقیقاتی که یک محقق به نام جورج کامرون بر روی این قوم انجام داد، متوجه شد که زبان آن ها بسیار شبیه به زبان قفقازی بوده و همسایه عیلامی ها بودند. شاید قوم لر را بتوان نژادی باقی مانده از این قوم دانست. البته نژاد آن ها در طول قرن ها بسیار تغییر کرده است. هم چنین این قوم در سوارکاری و ریخته گری بسیار ماهر بودند.

لولوبیان

ساکنین اولیه ایران قبل از آریایی ها چه کسانی بودند؟

لولوبی ها در منطقه ای میان قوم کاسی ها و گوتی ها ساکن بودند. نشانه هایی از این قوم را می توان در استان کرمانشاه مشاهده کرد. هم چنین این قوم همزمان با آشوری ها، اورارتویی ها و کاسی ها زندگی می کردند. پادشاه لولوبیان، آنوبانی نام داشت. سومریان و بابلی ها از لولوبیان برده می گرفتند و طبق نوشته های روی کتیبه ها، در نهایت عیلامی ها، گوتی ها و لولوبیان به بابل حمله کردند و انتقام خود را گرفتند. این قوم مهارت زیادی در فلزکاری داشتند. طبق تحقیقات تاریخ دانان، لولوبی ها نژاد اولیه قوم لر بودند و واژه لَر را واژه ای لولوبی می دانند.

گوتی‌ها نرخ ویژه تور آنتالیا

گوتی ها در بخش مرکزی زاگرس و در شمال قوم لولوبی ها ساکن بودند. با تلفیق این قوم با آریایی ها و برخی طوائف ماد، بعدها کردها تشکیل شدند.

مانائیان

ساکنین اولیه ایران قبل از آریایی ها چه کسانی بودند؟

مانائیان یا ماننا در همسایگی اروارتوها و میتانی ها زندگی می کردند. این قوم در آذربایجان غربی و در سواحل جنوبی دریاچه ارومیه سکونت داشتند. تمدن حسنلو، بازمانده ی همین این قوم می باشد. قوم مانائیان در جنگی که با اورارتوها و آشوری ها داشتند، شکست خوردند.

کاسپی‌ها

کاسپی ها در سرزمین جمهوری آذربایجان کنونی و حدود تالش، گیلان، اذربایجان شرقی و تا حدی در زنجان ساکن بودند. در واقع اسم دریای کاسپین، از نام این قوم گرفته شده است. این قوم از نظر آداب و رسوم و شیوه زندگی بسیار  پیشرفته بودند و تاثیر زیادی بر روی زندگی آریایی ها گذاشتند. یکی از عقاید این قوم این بود که اجساد مردگان خود را در بیابان و دور از شهرهای خود می گذاشتند تا کرکس ها بخورند. آنها معتقد بودند که با این کار، روح شخص مرده، خوشبخت و آمرزیده می شود و اگر جسد کسی توسط حیوانات خورده نمی شد؛ یعنی آن شخص آمرزیده نشده است.

اورارتو

ساکنین اولیه ایران قبل از آریایی ها چه کسانی بودند؟

اورارتوها دارای تمدن پیشرفته بودند و در ناحیه آناتولی یا وان ترکیه زندگی می کردند. این قوم، همانند هیتی ها، بعدها قوم ترک را تشکیل دادند. ابتدا این اقوام در جنگ با آشوریان، شکست خوردند اما در حدود ۸۰۰ سال پیش، دوباره قدرت یافته و به یکی از قدرتمند ترین قوم ها در آسیای غربی تبدیل شدند. هم چنین این قوم خط و کتابت داشتند. سرانجام حملات مادها و آریایی ها به همراه سکاها و کیمریان در قفقاز، باعث سقوط این تمدن شد. اقوام بازمانده اورارتو با دیگر اقوام هند و اروپایی تلفیق شده و قوم ارمنی را تشکیل دادند. از اقوام که در شرق و فلات زندگی می کردند، اطلاعات اندکی به دست آمده و تنها دو شهر سوخته و تمدن یافت شده در جیرفت کشف شده اند.

شهر سوخته

ساکنین اولیه ایران قبل از آریایی ها چه کسانی بودند؟

شاید جالب باشد بدانید که اولین چشم مصنوعی و اولین عمل جراحی بر روی جمجه در جهان در این تمدن پیدا شده است. هم چنین نقاشی که روی جام معروف شهر سوخته کشیده شده، اولین انیمیشن دنیا محسوب می شود. به علاوه، آثار های به جا مانده این تمدن، بسیار شگفت انگیز می باشند و نشان دهنده پیشرفت این قوم بوده است. هم چنین آثاری از جمله اولین بازی ها، اولین تاس جهان، اولین خط کش و بسیاری دیگر در این شهر یافت شده است. در کتیبه های بابلی، نام اصلی شهر سوخته (ارته) می باشد. دانشمندان اطلاعات زیادی در مورد صنایع، دانش و پیشرفت های این قوم به دست آورده اند اما هنوز در مورد نژاد اصلی این قوم اطلاعاتی پیدا نشده است. شهر سوخته در نزدیکی شهر زابل امروزی قرار دارد.

تمدن جیرفت

این تمدن از ساکنین اولیه ایران بودند که در هزاره سوم پیش از میلاد و در دشت حاصلخیز هلیل رود زندگی می کردند. آثار بسیاری از جمله، آثار سنگی و ظروف سنگی با نقش نگاره های زیادی از این قوم به دست آمده است. طبق نظریه باستان شناسان، بین این تمدن و تمدن شهر سوخته داد و ستد تجاری وجود داشته است. بعضی از دانشمندان عقیده دارند، داستانی که بر روی کتیبه سومری نوشته شده است مربوط به تمدن جیرفت می باشد و این قوم را به نام ارته می شناسند. 

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.