استانبول

تور ترکیه

استانبول

تور ترکیه

آشنایی با مسجد تاریخی علی بیک مشهد

آشنایی با مسجد تاریخی علی بیک مشهد

آشنایی با مسجد تاریخی علی بیک مشهد

مسجد علی بیک نزدیک دروازه بالا خیابان، در ضلع جنوبی خیابان نادری واقع است. در دو طرف درب شبستان این مسجد دو کتیبه روی سنگ هرکاره نوشته شده است.

حدود قبلی جامع مرقوم، به شرحی که در وقفنامه مسطور است عین عبارت نقل می شود : «شرقی ها بر تربت مقدس و روضه منور داخلا فیها، غربی ها به شارع عام و رباطی که بانی آن جناب مغفرت مآب آصف صفات خواجه نظام الملک بن المرحوم خواجه حسن علی طوسی است تور مشهد و دکاکین جناب مرحوم، شمالی ها منتهی می شود به بازار چه که وقف مسجد جامع و اراضی که معا وقف مسجد مذکور است. جنوبی ها به اراضی وقف مذکور و شارع عام».

آشنایی با مسجد تاریخی علی بیک مشهد

در پایه غربی طاق مرقوم این حدیث را نگاشته اند: قال النبی علیه السلام المؤمن فی المسجد کالسمک فی الماء». و در جرز شرقی: «المنافق فی المسجد کالطیر فی القفص فی شهور سنه احدی و عشرین و ثمانمائه». در تمام آنها اسماء الله نوشته شده و در آخر چهار ترنج بزرگ و این احادیث را نگاشته اند. در مناره غربی به ترتیب مرقوم است: «قال النبی علی علیه السلام والصلواة معراج المؤمن صدق - تور مشهد قال علی علیه السلام من ترک الصلوة متعمدا فقد کفر - قال النبی علیه السلام الدنیا ساعة فاجعلها طاعة. قال علی علیه السلام عجلوا بالصلوة قبل الفوت». و در مناره شرقی نوشته شده «قال النبی علیه السلام الدنیا سجن المؤمن و جنه الکافر. قال علی علیه السلام عجلوا بالتوبه قبل الموت». زیر ترنج ها کلمة طیبة لااله الا الله به خط بنائی مطبوعی شبیه به نقاشی ترسیم شده و در بین آن «محمد رسول الله» مرقوم شده است.

آشنایی با مسجد تاریخی علی بیک مشهد

در دو طرف این سطور، دو کتیبه مختصر است، در سمت چپ نوشته شده : «قد وقع تعمیر هذا المسجد الجامع فی ایام دولت الخاقان الاعظم شاه عباس الصفوی الحسینی من عین مال المغفور المبرور خواجه صفر جیلانی» ؛ و در طرف راست با کاشی معرق ممتاز قدیمی با خط ثلث مکتوب است: « الامرة بعماره هذا المسجد صاحب الرشد و الرشاد المعظمه گوهرشاد». در سقف ایوان، با خط بنائی این آیه ترسیم گردیده: « قال الله تبارک و تعالی یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلوة من یوم الجمعه». تا آخر آیه نوشته شده "استاد على بنا" تور مشهد

در فاصله بین قسمت ها «لا اله الا الله محمد رسول الله» مسطور،  آنچه از این تعمیری است «علی ولی الله» نیز دارد. در متصل به ازاره ابتدای پایه ها را آیات قرآنی با خط متوسطی مرقوم داشته اند. در فضای غرفات شبستان ها، از داخل غرفه، روی دور طاق از کاشی معرق ترتیب دوائری نموده اند و اسماء الله ذیل را با نقش دائره ترکیب کرده و این دائره را مکرر نوشته اند: «یا حیان یا منان یا دیان یا غفران یا سبحان یا برهان یا امان». در غرفات فوقانی مسجد، در ضمن نقش اطراف آن این حدیث تکرار شده: "قال النبی علیه السلام: نیته المؤمن خیر من عمله". در طاق دوم که دار الخدام جامع است، آیه «انما ولیکم» مسطور شده است. چنانچه در شهر هرات نیز محلی به همین نام معروف بوده است. تور مشهد

آشنایی با مسجد تاریخی علی بیک مشهد

 

تور کیش

 

تور مشهد

 

تور کیش
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.